Thursday, March 25, 2010

First Impression is Important

Kata orang first impression itu penting.. yaa, sangat penting lagi2 bila orang yg jumpa kita utk pertama kali. Cantik ke? friendly ke? pandai ke? sombong ke? itu semua termasuk di bawah kategory first impression. Macam mana nk bagi GOOD First Impression pada orang? keyword dia senang je. "Be urself" tak perlu laa nak hipokrit kan??? coz lama2 akan datang org akan tau jugak perangai kita sebenarnyer...

Owh, utk makluman readers....tujuan sebenar saya tulis entry ni hmmm, nak kongsi satu pengalaman saya supaya orang lain tahu ape itu value first impression tu..kisah nye mcm ni.. kadang2 bila time jenjalan kat lua, ade suatu ketika saya akan bersiap giler bersemangat ah. Cam sume nye nak matching2, colour nak yg terang2 n try segala makeup. huhu... kiranyer time tu, mula laa nak try sumer eksesories n bsiap secantik yg mungkin. Tapii, kadang2 bila mood tak berapa nak best, saya bsiap ala kadar je spt pakai jeans n Tshirt je. Sgt sempoi.

Okey, bermula laa sebuah kisah tragis nih....
kebetulan time tu rasa mls sgt nak bsiap n pakai jelaa ape yg ade dpn mata. Then, time jenjln PKNS (bkn lokasi sebenar) masuk satu kedai n ade laa sorang makcik ni, kita tnya elok2 harga baju kt kedai dia brape..dia pndang kita sebelah mata je. Dia jawab my question, tp buat muka jgn ckp laa..agaknyer dia tgk "budak ni takde duit kot" so, layanan dia pun cm sioott jer laa... OK, takpe. kalau tak nak layan, FINE...ade byk lagi kedai yg saya boleh pergi n dpt harga murah.

Pastu, hari lain plak bila saya pergi ke kedai lain, saya bsiap elok sket n surprisingly, saya dapat layanan yg sgt bagus. boleh try baju n anything yg kita nak n org tu sanggup layan ape je pertanyaan kita sbb they think we are their customers so, they treat us as important people to them. Mungkin sbb saya pakai lbh proper kot. Or i mean, nmpk a bit grooming compared to "bad day" tu. Yes, bila customer masuk dlm sesebuah kedai, usually dorang akan tgk the way we dress up. If looks elegant, maybe dorang bg superb service but if not, dorg mls nak layan. tu laa sikap org melayu kita. Pandang pd physical semata2.

For me, its not fair. tak kisah laa orang tu pakai proper ke tak, as long as dia adalah "customer", dorang mesti kna layan sebaik mungkin. Beli atau tak, itu hak pelanggan laa.. duit dia, sukati dia laa nak beli ke tak, betul tak? kan2?? kalau dah kena layan mcm ape jer, takkan la orang tu nak bg duit kat pekedai yg buat perangai cm hareemm.... kalau saya mintak maaf laa. tak hingin nak beli even baju kt kedai dia tu boleh tahan cantik.

Satu lagi pengalaman saya.....waktu nak beli tudung for kenduri kawin, ade satu kedai kat Tesco Shah Alam ni pun buat perangai yg sama jugak. diorang tak layan pun customer. Siap mkn n bawak kropok cikedis lagi kat tgn n bergurau senda sesama pekerja kt situ. gelak2 jgn cakap laa. siap bertepuk tampar lg. Macam ni ke cara dorang bekerja?? if time lunch hour tak kisah laa nk buat cmtu. ni kt kedai sendiri..ada customer dtg. Takkan tak nmpak? tak tau laa bos dorang tu ade skali ke tak time tu. if ade, takkan dia nk biarkan je kan? hmm, soo bad.... bila kena lyn cm nak tak nak jer, saya pun blah cmtu je sbb tak suka tgk perangai dorang yg tak professional.

Sepatutnye, tak kisah laa keje kedai kecik or besar skali pun, jangan laa sesekali buat perangai cmtu. Customer bleh lari n silap hari bulan, takde sape nak dtg beli kt kedai tu lagi coz orang rasa menyampah n tak berbaloi beli kat kedai tu. Sangat tak brkenan okeh! belajarlah menghargai orang lain n jangan tunjuk bagus bila depan customer. Layan sebaik mungkin n siapa tahu, kerana layanan yg baik laa maka customer tu sanggup dtg dari jauh semata2 nak beli dr kedai yg ade layanan tip top. Its not about the price, Its all about ur attitude toward others. So, untuk dapatkan repeat sales yg mantop, makcik2.....sila bg layanan yg BAIK. Sekian.

2 comments:

  1. ada iklan saya klik tanda sedekah kat tuan tanah..

    ReplyDelete
  2. Trima kaseh daun keladi,
    Kalau boleh klik laa lagi...hehee =)

    **Trima ksh byk2 yer Go mi NaM

    ReplyDelete

Good person must leave a comment! hehehh..tulislaa ape2 pun asalkan sedap mata membaca. Selamat memerah otak! =)